Anmeldelse Folk Indie Musik Pop Rock Soundtrack

Hypotetisk musik til et hypotetisk univers

Diverse Artister ‘Resistance Radio: The Man in the High Castle’ (Sony Music Entertainment)

Der er to måder hvorpå man kan beskrive ‘Resistance Radio’ albummet produceret af Danger Mouse (a.k.a. Brian Burton) og musiker-sanger Sam Cohen. Den ene måde er ret enkel, den anden psykedelisk kompleks. 

På den ene side er der tale om et album med cover versioner af 60er klassikere fremført at nutidens artister såsom Beck, Norah Jones, Michael Kiwanuka, Angel Olsen, The Shins, Sharon Van Etten med flere. 

På den anden side er det et forsøg på at forestille sig hvad der kunne være blevet spillet på en radiostation styret af de folk der gjorde oprør mod Nazi regimet i Amazon tv-serien ‘The Man in the High Castle’.

Serien foregår i en alternativ historie hvor Amerika tabte, og Tyskland og Japan altså vandt, Anden Verdens Krig. Og selv om de medvirkende i showet nævner radiostationen flere gange i forbifarten, så har sangene på albummet ‘The Man In the High Castle’ sjovt nok ikke på noget tidspunkt været at høre i tv-serien af samme navn.

Det er hypotetisk musik skabt til et hypotetisk univers. Det er ikke hverdagskost.

Når det er sagt, så er det lykkes Danger Mouse og med-producer Sam Cohen at kompilere et meget homogent og helstøbt soundtrack til det dystopiske tv show ‘The Man in the High Castle’. Materialet består som sagt af en nøje udvalgt og arrangeret samling af helt nye cover versioner af klassiske 1960’er sange hvor den fælles passion for både alternative rock og indie folk/rock sætter sit præg på produktionen.

Man har gjort sig umage med at finde de rigtige solister til de respektive numre. Lydbilledet er forbilledligt kreeret efter 1962 forhold. Stilen er 100 % periode tro. De to producere genopfinder evergreens som ‘Can’t Help Falling In Love’ (Beck) og ‘The End of the World’ (Sharon Van Etten) og holder sig udelukkende til musikstilarter der kan relateres til showets 1962 scenarie – dog minus rock’n’roll. 

Det er der kommet 18 tracks og 54 minutters musik ud af. De to solister der klarer interpretationstesten bedst og løfter sangene på exceptionel vis er Norah Jones med ‘Unchained Melody’ https://open.spotify.com/track/00mULXfFvGLsTUsqWCzi6U og Michael Kiwanuka med ‘(Sometimes I Feel like A) Motherless Child’ https://open.spotify.com/track/4sdwY0SHkANbZ9YMwWKz4d

Et sjældent, syret og skævt soundtrack.

5 Stars (5 / 5)