Anmeldelse Jazz Pop

Lunefulde måne

Sara Indrio: ‘Blodrød Måne’ (Stunt Records) – udgives d. 24. februar

I bedste Melody Gardot/Katie Melua stil crooner Sara Indrio sig gennem 10 skæringer på sit 3. soloalbum ‘Blodrød Måne’. Små 41 minutter med flere fine momenter, der hovedsagelig skyldes svenske Per Ekdahl. Han er, med undtagelse af ‘København’, ophavsmanden bag samfulde smukke arrangementer for strygere og blæsere, spiller selv trommer på albummet og sætter sit stempel på projektet som var hans navn mejslet med runer.

Den 42-årige dansk-italienske (‘Amico Mio’) sanger, sangskriver, skuespiller og perkussionist, der har kunnet opleves som backing sanger for en lang række danske og svenske artister som fx. Eric Gadd, Rebecka Törnqvist, Alberte, Savage Rose og senest (2015-17) Niels Hausgaard, klarer sig pænt på dansk med sin behagelige, bløde og vedkommende vokal. Hun har co-writet klogt og kreativt på tekstsiden med Alberte (‘Juni Aften’) og på musiksiden med dennes eks-mand: Jan Rørdam, førstesinglen: ‘Helt Forkert’ – tjek sangen ud i Spotify:

https://open.spotify.com/track/7n5RDf3K4J04lvajNdkXsY

En enkelt sang sætter musik til et digt af Pia Tafdrup (‘Vi Mødes I Græsset’).

På mange måder minder ‘Blodrød Måne’ om førnævnte Albertes 2003 udgivelse ‘Svenske Spor’. Sara Indrio har dog primært den danske sang- og visetradition som inspirationskilde med endnu en svensker i en hovedrolle, nemlig stjernesaxofonisten Per Texas Johansson der her betjener både fløjte, klarinet og basklarinet. Musikerbesætningen tæller endvidere Jacob Gurevitsch (guitar), Bastian Sjelberg (bas) og Simon Toldam (piano).

Facit er 10 tilforladelige pop/jazz kompositioner der ikke vælter verden og atter demonstrerer Svensk dominans over Danmark på det musikalske felt.

Ikke ‘Helt Forkert’ men heller ikke helt rigtigt.

3 Stars (3 / 5)