Anmeldelse Vokal jazz

Filterfri Falkenberg

Katrine Falkenberg: ‘I de små timer’ (Gateway Music)

41-årige Katrine Falkenberg er en dansk skuespiller/sanger, der blev landskendt da hun deltog i Dansk Melodi Grand Prix 2007 med den iørefaldende ‘It’s a beautiful day’. Hun er oprindelig uddannet i musikdramatik fra Royal Academy of Music, London i 2003 og har på dansk grund slået sine folder i diverse musical produktioner og i over et årti som fast medvirkende i Crazy Christmas Cabaret i Tivoli. Derudover er hun pga sin versatile vokal en efterspurgt dubber.

Hendes aktuelle album ‘I de små timer’ har haft en hård fødsel. 5 år har det været undervejs og det endelige resultat vidner om et gennemarbejdet produkt. Der er tale om et positivt men eftertænksomt album bestående af tolv stilfærdige, akustisk-klingende kompositioner. Hver sang har sit eget scenarie og fortæller en isoleret historie. Historier der alle tager udgangspunkt i the wee small hours of the morning – som den gamle jazzstandard lyder (også inkluderet her). Der er bl.a skævet til Monica Zetterlunds bagkatalog i ‘Waltz For Debby’ og ‘Once Upon A Summertime’. Rosemary Clooney i ‘Så Blidt’ (Tenderly) og Sinatra i ‘I Et Eventyr (Young At Heart) og min indiskutable favorit ‘Jeg Passer På Dig’ (Someone To Watch Over Me) https://open.spotify.com/track/5qEu5w4iY8yUjzmlFuxtGN Et strejf af Disney musical får vi i ‘Someday My Prince Will Come’. Den kunne med held have været fulgt op af endnu en Disney melodi ‘Baby Mine’ fra Dumbo. Men det er primært de dansk-tekstede versioner af eksempelvis Cole Porters ‘In The Still Of The Night’ (Der Er Stille I Nat) og Jerome Kerns ‘All The Things You Are’ (Du er Mit Et Og Alt) og ‘Long Ago (And Far Away)’ (Længe Siden Langt Herfra) der står ud og trækker projektet op over middel. Den danske lyrik, fermt forfattet af Falkenberg selv, er med til at gøre ordene ekstra væsentlige, vedkommende og ikke mindst oprigtige. Alle filtre er fjernet, paraderne er nede og der synges direkte fra hjertekulen. Det er svært at skjule sig bag modersmålet, hvorfor albummets danske bidrag klart fungerer bedst.

Udgivelsen tåler sammenligning med Liv Lykke’s 2005 album ‘Musikken er af Kai Normann Andersen’ hvad angår approach, appel og atmosfære. Det er tydeligt at Falkenberg har været nødt til at lægge bånd på sig selv i mødet med jazzen. Der er blevet arbejdet målrettet med at modificere stemmelejet og forlade gamle vokalmanerer til fordel for et destilleret, dæmpet og dybt personligt udtryk. Man bliver ikke jazzsangerinde overnight. Den proces tager tid og Katrine er lykkedes med konceptet i den forstand at fortolkning og frasering er prioriteret over voluminøs vokal akrobatik. Teksten og hvordan den formidles er i fokus. Men spørgsmålet om hvorvidt Katrine Falkenberg er den fødte jazzsangerinde står hen i det uvisse…..

Katrine Falkenberg assisteres af en kyndig herre-kvartet: Stuart Goodstein (piano), Per Gade (guitar), Peter Hansen (kontrabas), Søren Frost (trommer) og Mathias Heise (mundharpe). De tager alle medansvar for og indrammer samtlige sange på velsignet vis. Enkelte er smukt suppleret af sarte strygere (v/Bjarke Falgren). Det nøje nuancerede og justerede lydbillede er Boe Larsen mand for.

Albummets svage punkt er den manglende konsekvens i forhold til sprogvalg i repertoiret. Det burde enten have været udelukkende på dansk eller på engelsk. På det punkt har Falkenberg desværre valgt at sætte sig mellem to stole.

4 Stars (4 / 5)