Anmeldelse Fusion Jazz Musik

Knudsens kvartet klogt suppleret

Niels Wilhelm Knudsen Quartet Feat. Gilad Hekselman: ‘Abandoned Places’ (Gateway)

Bassist Niels Wilhelm Knudsen & Co har i løbet af fem intensive og kreative dage med øvning, koncertaktivitet og indspilning kreeret musikken på dette album. Det er hørbart at der er blevet hygget og resultatet emmer af gode vibrationer og store ambitioner.

Der spilles op med Knudsens egen ‘Land Bird’ der lyder som en sommer smoothie bestående af tidlig Sneakers og Santana, minus vokal. Nummeret tager dog gradvist en drejning og bliver lidt for fusionsagtigt for min smag. Kapelmester Knudsen er flittig leverandør af kompositioner og står bag 7 (én skrevet sammen med kvartettens pianist Carsten Svanberg) ud af ni tracks på ‘Abandoned Places’.

Med mindre hektik flyder første bidrag fra Carsten Svanberg ‘Long distance travel’ behageligt afsted. Smuk melodik, solo og sound. Lyt med i Spotify: https://open.spotify.com/track/1gEH1iECbmruT2QgkuxyBz Her kommer den israelsk-fødte gæstesolist og stjerneguitarist Gilad Hekselman snigende ind med en af mange svært inciterende guitar soli. Han har en karakteristisk, letgenkendelig stil, lyd og teknik der fanger øret og indgyder lige dele respekt og beundring. Han giver den alt hvad et nummer kan trække, men overbroderer aldrig og besætter nummeret totalt. En meget markant musiker og et udpræget plus for NWK Quartet.

Foto: Gilad Hekselman

Titelnummeret viser potentiale med sin late-night-atmosfære og lounge-valsetema. Faktisk hører jeg et eller andet sted bag det hele en meget stærk melodi der beder om at få tilføjet vokal. Måske en idé til både en kommende live optræden og til den aktuelle album sætliste, da det henad vejen bliver lettere trivielt med instrumental musik alene. I mine ører kan det indimellem træde vande og læne sig op ad den lukkede, indforståede fest. Drivtømmeret (‘Driftwood’) flytter sig stort set ikke ud af stedet og man fristes til at sige (og citere et par af titlerne fra albummet): ‘Make it snappy’ eller jeg bliver et ‘Sleepyhead’.

‘Perfect Match’ (af Carsten Svanberg) skubber til denne tendens og tager musikken til et anderledes forfriskende niveau. Igen med innovativt, klogt klaverspil og sensationel ’spade’.

Alt i alt 51 minutter af vekslende kvalitet, men hvor de gode momenter er virkelig gode. Derfor, trods alt:

3 Stars (3 / 5)